آموزش

آموزش ضربه در بیلیارد

آموزش ضربه در بیلیارد

اصطلاح Stroke در آموزش بیلیارد به معنی ضربه زدن می باشد . عوامل متعددی در زدن یک ضربه خوب تاثیر گذار هستند . عواملی از جمله حالت ضربه ( Stance)  ، هدف گیری (Aiming)  ، پل دست (Hand bridge)  و … که به آنها در آموزش های مجزا پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید مشاهده نمایید . در این آموزش به عوامل موثر در زدن خود ضربه (Stroke)  خواهیم پرداخت، 4 عامل زیر را میتوان تاثیرگذارترین عوامل بر زدن یک ضربه خوب شمرد :

– دقت (accuracy)

– محل گرفتن چوب بازی (hand position)

– نحوه ی گرفتن چوب بازی (Grip)

– دنبال کردن چوب  (Follow Through)

 

دقت در ضربه زدن در بیلیارد (accuracy)  :

دقت کلمه ای است که همه ی ما به خوبی مفهوم آنرا درک می کنیم . و ما تلاش میکنیم حداکثر تمرکز خود را برای ضربه زدن به نقطه مد نظرمان به کار گیریم .
برای بالا بردن دقت در ضربات بهتر است از ضربات راحت و ساده شروع کنیم تمرینات زیادی برای این هدف وجود دارد مثل ضربه زدن بدون توپ هدف (object ball) ، و یا ضرباتی که پاکت ، توپ هدف و کیو بال دقیقا در یک خط مستقیم قرار داشته باشند و کم کم یک مقدار درجه آنرا افزایش دهیم .

محل گرفتن چوب بازی در بیلیارد (hand position) :

اینکه ما دقیقا کدام  نقطه ی چوب بازی (Cue Sick) به دست بگیریم قانون مطلقی ندارد برخی معتقدا گرفتن نقطه ی تعادل چوب محل مناسبی برای این امر است . ( البته این مختص چوب های کاملا حرفه ای می باشد ) ، اما حالت ایده آل اینکه ما احساس راحتی داشته باشیم و هنگامی که دستمان در حالت 90 درجه میباشد نوک چوب بازی چسبیده (فاصل بسیار کم ) به کیو بال باشد .

نحوه ی گرفتن چوب بازی در بیلیارد  (Grip):

اکثر بازیکنان مبتدی چوب بازی را بسیار محکم می گیرند و خیال می کنند که اینطوری کنترل بیشتری روی  چوب دارند در حالی که کاملا اشتباه می باشد . چوب بازی را باید به آرامی گرفت ( مثل گرفتن دست یک کودک ) ، دو انگشت شصت و اشاره بیشترین انتقال نیرو را خواهند داشت . و هر چه قدر به انگشتان عقب نزدیک میشویم تاثیر کمتری (نیرو) را دارند .
در هنگام عقب و جلو کردن چوب بازی (Cue action) انگشتان می بایست بدون اراده ی ما باز و بسته شوند . (طبیعی)

دنبال کردن چوب  در بیلیارد (Follow Through) :

بوسیله ی Follow through  میتوانیم بر Cue ball چرخش ایجاد کنیم . در واقع میتوانیم کیوبال را کنترل کنیم . (در ایران معمولا به نام افه شناخته میشود ) .

در این آموزش به معرفی انواع ضربات چرخشی یا افه (spin) در بیلیارد می پردازیم . معمولا افراد مختلف به این ضربات (ضربات کات دار ، ضربات افه دار و ضربات ساید) می گویند . به  طور کلی در اصطلاح بیلیارد به آن shot spin گفته میشود .

آموزش ضربات چرخشی یا افه در بیلیارد

نکته ای که بسیار مهم است کاربرد و دلیل استفاده از این ضربات می باشد ،  هدف از این ضربات کنترل و هدایت توپ سفید (Cue ball)  به نقاط مد نظر به منظور زدن ضربات بعدی می باشد .

دعوت به چالش :

( انتخاب نام معادل فارسی برخی اصطلاحات بسیار مشکل و بی معنی می باشد با این حال تلاش کرده ایم که بهترین عنوان های معادل فارسی را انتخاب کنیم . برای اینکه چالش ما را بهتر درک کنید شما کلمه  Stop shot را چی ترجمه می کنید ؟  )

 ضربه توقف شو (stop shot) :

در بسیاری از موارد لازم است که توپ سفید (cue ball) بعد از برخورد با توپ هدف ( object ball )  در جای خود بایستد ، برای این منظور از ضربه (stop shot) استفاده میکنیم. برای اجرای این ضربه نیاز است که از مرکز (cue ball) مقداری بسیار کمی پایین تر ضربه بزنیم.
 نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم ، در صورتی کیوبال در جای خود می ایستد که ، برخورد کامل با توپ هدف داشته باشد ( ضربه مستقیم ) در غیر این صورت به جهت مختلف که معمولاً زاویه ۹۰ درجه حرکت می کند.  لازم بذکر است به این ضربات stun  نیز گفته میشود.

 ضربه دنباله رو – افه رو  (Follow Shot) :

در بسیاری از موارد لازم است که توپ سفید (cue ball) بعد از برخورد با توپ هدف ( object ball )  رو به جلو حرکت کند ، برای این منظور از ضربه (Follow Shot) استفاده میکنیم. برای اجرای این ضربه نیاز است که از مرکز (cue ball) مقداری بسیار کمی بالاتر  ضربه بزنیم.
اها پیش می آید ما بدون زدن ضربات افه دار (Spin)  کیوبال به سمت جلو حرکت کند دلیل آن اصطحکاک کیو بال با پارچه می باشد که به این نوع چرخش طبیعی انگلیسی گفته می شود . (Natural roll english) .

 ضربه عقب گرد – افه زیر  (Draw Shot) :

در بسیاری از موارد لازم است که توپ سفید (cue ball) بعد از برخورد با توپ هدف ( object ball ) به عقب برگردد  ، برای این منظور از ضربه (Draw Shot) استفاده میکنیم. برای اجرای این ضربه نیاز است که از مرکز (cue ball) پایین تر  ضربه بزنیم.
اجرای ضربه back spin یا افه زیر از سایر ضربات مشکل تر و نیاز به تمرین زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *